CADENA, Josep M. “Balaguer, bombetes i peres”. Exit (supl.), El Periódico de Catalunya [Barcelona] (23 gener 2001), p. 13.
 

 Balaguer, bombetes i peres

 
Josep M. Cadena

Pintura ****
Galeria Subex. Barcelona.

Balaguer pinta bombetes noves i foses amb un realisme que envegen els seus fabricants; caixes de cartró que sobre la tela semblen reals; i bosses de paper de color ocre amb arrugues i plecs que suggereixen les compres d’urgència. Però al seu costat representa ous rossos, mandarines, peres i tomàquets amb que estableix paral·lelismes que mouen a formular les grans preguntes: ¿què va ser abans, l’ou o la bombeta?; ¿potser la llum és un tomàquet incandescent?; ¿les formes neixen de les bosses que contenen la matèria?; ¿les peres van mutar en bombetes de rosca a causa dels pecats de la humanitat?
Deixem-ho. El cert és que la indústria imita les formes naturals i Balaguer amb les seves naturaleses mortes fa bodegons. La fredor de l’inanimat no existeix als seus quadres, pintats amb una paciència que no es nota. Té el seu llenguatge plàstic i a partir d’ell expressa emocions i aconsegueix un honrós lloc sota el sol de la pintura. El seu realisme és del que transcendeix; del bo. En recomano la visita.

 

 Balaguer, bombillas y peras

 
Josep M. Cadena

Pintura ****
Galería Subex. Barcelona.

Balaguer pinta bombillas nuevas y fundidas con un realismo que envidian sus fabricantes; cajas de cartón que sobre la tela parecen reales; y bolsas de papel color ocre con arrugas y pliegues que sugieren las compras de urgencia. Pero a su lado representa huevos rubios, mandarinas, peras y tomates con las que establece paralelismos que mueven a formular las grandes preguntas: ¿qué fue antes, el huevo o la bombilla?; ¿acaso la luz es un tomate incandescente?; ¿las formas nacen de las bolsas que contienen la materia?; ¿las peras mutaron en bombillas de rosca a causa de los pecados de la humanidad?
Dejémoslo. Lo cierto es que la industria imita las formas de la naturaleza y Balaguer consigue con sus naturalezas muertas hacer bodegones. La frialdad de lo inanimado no existe en sus cuadros, pintados con una paciencia que no se nota. Tiene su lenguaje plástico y desde él expresa emociones y logra un honroso lugar bajo el sol de la pintura. Su realismo es del que trasciende; del bueno. Recomiendo la visita.